PROJECT RRARE

Project RRARE Arrow

DUSSELDORP BMW F1 PROJECT

Het verhaal achter deze formule 1 auto is de tweede plaats die Boutsen in Imola behaalde, nadat hij de auto duwend over de finishlijn had gebracht!. Voor het Arrows team van de legendarische eigenaar Jackie Oliver was Thierry goed op weg, totdat hij stil viel zonder brandstof, juist voor de finishlijn. Boutsen bedacht zich geen moment, sprong uit zijn bolide en duwde die alsnog over de streep en werd daardoor derde. Maar hij kreeg uiteindelijk zelfs de beker voor de tweede prijs, nadat aanvankelijke race winnaar Alain Prost werd gediskwalificeerd toen bleek dat zijn McLaren twee kilo te licht was. Hoe deze Arrows-BMW A8 in Nederlands is terecht gekomen is een verhaal op zich. Voormalig Formule 1 engineer (o.a. bij Ferrari en BMW) Ernest Knoors heeft een passie voor de Formule 1 en deelt die met Roel Schoondermark, die in de autosport naam heeft gemaakt op het gebied van sponsoring & marketing. Op zoek naar een F1 bolide met een verhaal stuitten zij in België op een Arrows-BMW A8, het model waarmee Thierry Boutsen het wonderlijke avontuur in Imola beleefde. Als BMW-adepten zagen zij ook Dusseldorp BMW aan hun zijde en gezamenlijk werd deze aangekocht en naar Nederland gehaald.

San Marino Grand Prix Imola-Thierry Boutsen duwt zijn Arrows-BMW A8

DE GESCHIEDENIS VAN DE ARROWS-BMW A8

Tijdens de Grand Prix van San Marino in 1985 op het circuit van Imola werd Formule 1 geschiedenis geschreven. Het benzineverbruik ligt op dit hogesnelheidscircuit hoog en menig coureur kwam tegen het einde van de race in de problemen. Voor het Arrows team van de legendarische eigenaar Jackie Oliver was de Belg Thierry Boutsen goed op weg, maar ook hij viel stil zonder brandstof, juist voor de finishlijn. Boutsen bedacht zich geen moment, sprong uit zijn bolide en duwde die alsnog over de streep en werd daardoor derde. Maar hij kreeg uiteindelijk zelfs de beker voor de tweede prijs, nadat aanvankelijke race winnaar Alain Prost werd gediskwalificeerd toen bleek dat zijn McLaren twee kilo te licht was.


De Arrows-BMW A8 is een ‘raket op wielen’: Als je de Formule 1 auto’s uit die tijd vergelijkt met de huidige, begrijp je pas wat de generatie coureurs uit die tijd voor helden waren, of misschien wel onverantwoordelijk...! Want met 1.200 pk, raketbrandstof en een wagengewicht van net 600 kg waren deze auto’s gevaarlijk snel. In de vierde versnelling had je bij het accelereren nog steeds wielspin. De huidige Formule 1 auto van Max Verstappen heeft bijvoorbeeld ‘slechts’ 1.000 pk bij een gewicht van 795 kg.