Project Rrare

De rijke geschiedenis van de Formule 1 kent vele mooie verhalen. Als Dusseldorp willen wij met het Project Rrare een heel bijzonder moment uit deze geschiedenis opnieuw tot leven wekken. De iconische Arrows-BMW A8 Formule 1 bolide van Thierry Boutsen uit 1985 ondergaat sinds kort een complete restauratie in Nederland in samenwerking met Parabolica. De intentie van dit project is dat deze Formule 1 auto volgend jaar in actie zal komen tijdens het Goodwood Festival of Speed. Deze Arrows met een 1.200 pk sterke BMW-turbomotor werd gereden door Thierry Boutsen, Gerhard Berger, Christian Danner en Marc Surer. In totaal werden er zes stuks van gebouwd en wij hebben er daarvan eentje weten te bemachtigen.



Hou deze pagina goed in de gaten, want hier zullen wij nieuws, video’s en andere relevante content publiceren omtrent dit unieke project.

Neem contact met ons op
San Marino Grand Prix Imola-Thierry Boutsen duwt zijn Arrows-BMW A8

De geschiedenis van de Arrows-BMW A8

Tijdens de Grand Prix van San Marino in 1985 op het circuit van Imola werd Formule 1 geschiedenis geschreven. Het benzineverbruik ligt op dit hogesnelheidscircuit hoog en menig coureur kwam tegen het einde van de race in de problemen. Voor het Arrows team van de legendarische eigenaar Jackie Oliver was de Belg Thierry Boutsen goed op weg, maar ook hij viel stil zonder brandstof, juist voor de finishlijn. Boutsen bedacht zich geen moment, sprong uit zijn bolide en duwde die alsnog over de streep en werd daardoor derde. Maar hij kreeg uiteindelijk zelfs de beker voor de tweede prijs, nadat aanvankelijke race winnaar Alain Prost werd gediskwalificeerd toen bleek dat zijn McLaren twee kilo te licht was.


De Arrows-BMW A8 is een ‘raket op wielen’: Als je de Formule 1 auto’s uit die tijd vergelijkt met de huidige, begrijp je pas wat de generatie coureurs uit die tijd voor helden waren, of misschien wel onverantwoordelijk...! Want met 1.200 pk, raketbrandstof en een wagengewicht van net 600 kg waren deze auto’s gevaarlijk snel. In de vierde versnelling had je bij het accelereren nog steeds wielspin. De huidige Formule 1 auto van Max Verstappen heeft bijvoorbeeld ‘slechts’ 1.000 pk bij een gewicht van 795 kg.

Hij deed zijn veiligheidsgordels af. Al duwend kreeg hij zijn bolide alsnog over de finishlijn. Dat is nog altijd een historisch moment.

RoelRoel Schoondermark

Dusseldorp BMW x Parabolica

Hoe deze Arrows-BMW A8 in Nederlands is terecht gekomen is een verhaal op zich. Voormalig Formule 1 engineer (o.a. bij Ferrari en BMW) Ernest Knoors heeft een passie voor de Formule 1 en deelt die binnen hun gezamenlijke onderneming Parabolica met Roel Schoondermark, die in de autosport naam heeft gemaakt op het gebied van sponsoring & marketing. Op zoek naar een F1 bolide met een verhaal stuitten zij in België op een Arrows A8, het model waarmee Thierry Boutsen het wonderlijke avontuur in Imola beleefde. Als BMW-adepten zagen zij hun kans schoon en kochten de auto. Omdat een auto kopen en restaureren een is, maar het verhaal op de juiste wijze verspreiden heel wat anders, werd in Dusseldorp BMW een fantastische partner gevonden. Dusseldorp is de grootste BMW-dealergroep van Nederland. Dusseldorp voert bovendien de exclusieve distributie van ALPINA, het Duitse automerk dat van BMW’s nog snellere en exclusievere modellen weet te maken. In 2024 bestaat Dusseldorp 65 jaar, een mooi moment om een stukje F1 geschiedenis opnieuw tot leven te brengen.

De BMW Arrows A8 Formule 1 auto

De specs van de Arrows A8

  • Checkmark

    Vermogen van 1.200 pk

  • Checkmark

    Gewicht van 550 kg

  • Checkmark

    Actief in 1985 en 1986

  • Checkmark

    Drivers: Thierry Boutsen en Gerhard Berger

  • Checkmark

    32 races




©Jerry Lewis-Evans